Ha vannak ötleteid, de nem valósítod meg őket, akkor ötletgazdag vagy, nem kreatív. A kreativitás gondolkodás és megvalósítás. Mi ebben hiszünk, és mivel a vizuális művészetek a szakterületünk, ezen keresztül kínálunk lehetőséget a kreativitás fejlesztésére.
A vizuális művészeteket két nagy csoportba oszthatjuk. Alkalmazott és autonóm művészetekre. Az alkalmazott művészetek a mindennapi élet tárgyaihoz, környezetéhez, szolgáltatásaihoz kötődnek, mint például a lakberendezés, a divattervezés, a formatervezés, az alkalmazott grafika vagy az építészet. Az autonóm művészet az ember belső világára, érzelmi, lelki folyamataira épít, mint a festészet, szobrászat, képgrafika, fotóművészet stb. Ekkor olyan alkotásokat hozunk létre, amelyek emocionálisan hatnak, gondolkodásra késztetnek, új nézőpontokat tárnak elénk.
Minden embernek szüksége van művészetekre a hétköznapokban is, mert gazdagítja a személyiséget és harmónikussá teszi az életet. Szőnyi István festőművész így fogalmazott:
„A műélvezést, a műértést nem lehet sem tanítani, sem megtanulni. A szépség iránti érzék azonban mindnyájunkba bele van oltva és mint lehetőség mindenkiben lappang a műélvezés csírája, de nem mindenkiben fejlődik ki, mert magától csak a legritkább esetben bontakozik ki. Éppen ezért igen fontos, hogy felhívjuk rá a figyelmet. Meg kell próbálnunk felébreszteni a szép utáni vágyat, s igényessé nevelni az ízlést.” (Szőnyi István)
Egyetértünk Szőnyi Istvánnal abban, hogy az ízlés nevelésén van a hangsúly. Fejleszteni a felnőttek ízlését is lehet, de gyermekkorban kezdve lényegesen hatékonyabb. Ennek alappillére lehet, ha már az óvodás, majd az iskolás gyerekek számára minél többször lehetőséget kínálunk a művészetekkel való találkozásra. A szemlélő oldaláról is lehet kezdeni a megismerést, de nem szabad itt megállni, szükséges, hogy át is éljék a művészeti folyamatokat, hogy elmerüljenek egy-egy alkotásban.
Az ember élete is a művészettel indul. Minden kisgyerek firkál – ha más nincs kéznél egy pocsolyába mártott faággal –, építőkockákat pakol, konstruál, táncol, énekel, tapogat, megismer, szemlélődik. Kíváncsisága határtalan. Majd ahogy nő, ezt az érdeklődést gyakran elveszíti, ami iskolás korra már látványossá válik.
A mindenkori oktatáspolitika által meghatározott tanmenet szerint a rajz vagy vizuális kultúra órák keretében volna lehetőség arra, hogy a gyerekek a képző- és iparművészettel, design-nal alaposabban megismerkedjenek. Viszont ezek az alkalmak nem tudják megteremteni azt a közeget, teremtő környezetet, hangulatot, amiben a képzelet szárnyra kaphat. A meghatározott időkeret kevés – heti egy óra – és az esetek többségében a hely sem igazán ideális.
Ahogyan azt a szülők más tantárgyak esetében is tapasztalhatják, szülői beavatkozás nélkül érdemi eredmény nem jön létre. Ha a szülők otthoni keretek között nem avatják be gyerekeiket a művészet rejtelmeibe, az iskolában megszerzett ismeret nem biztos, hogy elég lesz. Pedig a művészet, a kultúra körülvesz bennünket bármerre járunk, bármit csinálunk. Nem nehéz végiggondolni… Amikor könyvet veszünk a kezünkbe. Amikor színházi előadás vagy filmet nézünk. Amikor öltözködünk. Amikor berendezzük a lakásunkat. És amikor elutazunk a világ számos tájára, megcsodálni a műemlékeket.
Vagyis felhasználói vagyunk a minket körülvevő tárgyaknak, de keveset nem tudunk róluk. Ki készítette? Hogyan? Milyen anyagból? Mikor? És persze, miért? Sok kérdés, melyek megválaszolására, a művészetek szélesebb körű ismeretére lenne szükség! Érezted már ezt? Ha igen, akkor jó helyen jársz, mert mi pont ennek a tudásnak a megszerzését kínáljuk neked és gyermekednek.
Kérdezed, hogy ez miért lesz jó a gyereknek? Azért, hogy széles látókörű, művelt, sokoldalúan kreatív, nyitott személyiséggé váljon. Olyan emberré, aki egyrészt egyensúlyban van a környezetével és a világgal, másrészt aki a jövő kínálta munkaerőpiacon megállja a helyét. Évek óta köztudott tény, hogy a jövő iparágai a kreatív embereket fogják keresni, mert a gyorsan változó világban a kreatív ember jobban tud alkalmazkodni, vagyis fejlődni. Ezért érthetetlen, miért tekinti az iskola – szerte a világon – a legfontosabb tantárgyaknak azokat, melyek leginkább a tananyag visszamondását kívánják meg a gyerekektől és nem késztetnek bárminemű kreálásra vagy gondolkodásra. Senki nem vitatja, hogy az összes tantárgy oktatási anyaga az egyetemes kultúra része, ezek ismerete igenis lényeges. De az arányok nagyon eltolódtak, a kreativitást fejlesztő tárgyakat hátrányos helyzetbe hozva. A nyugati világ egészének oktatására elmondható –ilyen értelemben ez nem nemzeti sajátosság-, hogy ez a folyamat nagyon régen elkezdődött, és kevés működő, változást is hozó kezdeményezést látunk ennek átalakítására. Így marad az iskolán kívüli fejlesztés, a művészeti foglalkozások, szakkörök és a lelkes szülők, akik próbálják a művészeti és kreatív tevékenységekbe is beavatni gyerekeiket.
Mi, akik jól ismerjük a művészeti oktatást, szeretnénk segíteni azoknak a szülőknek, akik egyetértenek velünk. Te, aki most olvasod ezt az írást, már jó úton jársz! Egy lépés választ el attól, hogy részese legyél annak az izgalmas kalandnak, amit felkínálunk neked. Indulhat a közös játék TANDEM Online Kreatív Feladatkártyákkal, amit ezen az oldalon érsz el!
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!